tiistai 7. maaliskuuta 2017

MITEN VAIHTO-OPPILAANA OLEMINEN ON MUUTTANUT MUA?

Heippa taas kaikille!

Olen palannut lomalta taas takaisin Hancockiin ja uusi kouluviikko on startannut. Palaaminen tänne tuntui yllättävän hyvältä, sillä odotin kovasti kavereiden näkemistä ja omaa rauhaa. Loma Dallasissa oli mielettömän ihana, ja olenkin suunnitellut että teen pienen koostevideon kaikista kuvista ja videoista mitä tuli otettua.  

Aloin miettimään mistä voisin seuraavaksi kirjoittaa tänne, ja ajattelin että olisi mielenkiintoista pohtia miten tämä opiskelu ulkomailla on muuttanut mua.


ITSENÄISTYMINEN

Se, että lähdin tänne matkalle yksin kohti tuntematonta, ja tiesin että tulen viettämään aikaa myös yksin on tehnyt musta enemmän itsenäisen. Mulla on täällä täysi vastuu itse itsestäni, joten olen oppinut elämään itsenäisesti. Mä päätän itse milloin mä opiskelen, mä päätän itse milloin ja mitä syön, päätän itse mitä teen viikonloppuisin ja monelta tulen kotiin iltaisin. Yksin asuminen on tuntunut hyvältä koska tunnen, että mulla on paljon vapauksia ja on mukavaa että saa itse päättää asioista. Myös viimeaikainen matkustaminen yksin on auttanut mua itsenäistymään. Eihän se lentäminen yksin vaikeeta ole, mutta kyllä siinä on aina sellainen pieni jännitys kun on yksin liikenteessä.


ROHKEUS

Olen omasta mielestäni aina ollut rohkea ja uskaltanut tehdä juttuja jotka vaatii paljon rohkeutta, kuten esim. laulanut yksin koko koulun edessä ylä-asteella. Myöskin vaihto-oppilaaksi lähteminen vaati multa paljon rohkeutta, mutta en hetkeäkään epäröinyt että uskallanko lähteä vai en, päätös oli selvä. Täällä ollessani mun on pitänyt kerätä rohkeutta että uskallan puhua englantia niin kuin puhun, välittämättä mitä muut ajattelee. Mun on pitänyt olla rohkea ja periksiantamaton, jotta olen pärjännyt täällä. Mua jännitti todella paljon ensimmäistä kertaa esiintyä täällä yksin luokan edessä, sillä välillä olen epävarma mun englannin puhumisesta. Nyt kuitenkin olen rohkaistunut, ja luokan edessä puhuminen ei enää jännitä. 


AVARAKATSEISUUS

Ei ole aina ollut helppoa ymmärtää tämän maan kulttuuria ja ihmisiä, mutta olen oppinut paljon tästä kulttuurista. Täällä kuitenkin on tärkeää olla avarakatseinen ja unohtaa ennakkoluulot mitään kohtaan. Me suomalaiset ollaan saatu aika paljon huomiota, koska monia tietysti kiinnostaa tietää Suomesta ja meistä millaisia me ollaan. Jotkut ovat tämän takia tunteneet kateellisuutta ja katkeruutta meitä kohtaan ja käyttäytyneet ilkeästi. Näissä tilanteissa ei voi muuta kun antaa olla ja antaa ihmisten puhua mitä puhuu. Kaikkia ihmisiä pitää yrittää ymmärtää ja tulla heidän kanssaan toimeen. 


KIITOLLISUUS

Päällimmäisenä tunteena näistä kaikista mulla on kiitollisuus. Kiitollisuus siitä, että mulla on mahdollisuus olla täällä. Koen olevani todella etuoikeutettu. Olen kiitollinen, että mun vanhemmat antoivat mulle mahdollisuuden kokea tämän kokemuksen ja toteuttaa mun unelmia. Olen kiitollinen mun ystäville Suomessa. Ikävöin teitä joka päivä ja haluan että tiedätte että olette korvaamattomia.
Olen myös kiitollinen siitä, että mulla on koti Suomessa. En malta odottaa paluutani Suomeen, koska Suomi on oikeasti todella turvallinen ja hyvä maa asua. Olen kiitollinen ihmisistä, jotka ovat tulleet mun elämään täällä ollessani. Olen kiitollinen Roosa sulle joka päivä siitä, että olet täällä mun kanssa ja ilman sua täällä olisi aivan helvetin tylsää :D 
Olen kiitollinen kaikille läheisille, jotka ovat mua tukeneet ja olleet matkassa mukana ja lukeneet mun juttuja. Olette ajatuksissa <3



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti